reklama

Prečo dopravný podnik tají informácie o novej linke do Rajky?

Už takmer rok sa pripravuje spustenie novej medzinárodnej autobusovej linky z Bratislavy do maďarskej Rajky. Hlavné mesto na jej zriadenie uspelo v žiadosti o dotácíu z fondov EÚ. Keď sa však dopravného podniku opýtate na informácie k pripravovanej autobusovej linke pravdepodobne neuspejete.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)
Ilustračné foto
Ilustračné foto (zdroj: Foto: autor)

Podľa pôvodných informácii od predstaviteľov hlavného mesta autobusy na tejto linke mali začať premávať niekedy v septembri 2009. Do dnes sa tak však ešte nestalo. Prečo? A kedy sa to zmení? Čo bude stáť lístok na tejto linke? Tak práve tieto informácie som sa chcel dozvedieť od Dopravného podniku Bratislava a.s. Od toho dopravného podniku, ktorý prevádzkuje v Bratislave mestskú hromadnú dopravu.

Môj postup bol štandardný a to podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám. Dopravný podnik si ho ale vykladá pravdepodobne po svojom. Tvári sa, že nemusí sprístupniť skoro nič. Zákon o slobodnom prístupe k informáciám obmedzuje povinnosti firiem zriadených štátom, vyššími územnými celkami, alebo obcami na povinnosť sprístupniť iba informácie o hospodárení s verejnými prostriedkami, nakladaní s majetkom štátu majetkom vyššieho územného celku alebo majetkom obce, o životnom prostredí, o úlohách alebo odborných službách týkajúcich sa životného prostredia a o obsahu, plnení a činnostiach vykonávaných na základe uzatvorenej zmluvy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nesprístupníme!

Dopravný podnik však vôbec netrápilo , že zriadenie autobusovej linky Bratislava - Rajka má byť z 85% financované zo zdrojov Európskeho fondu regionálneho rozvoja a z 10% z prostriedkov štátneho rozpočtu SR. Prevádzka dopravného podniku je každoročne dotovaná z rozpočtu Hlavného mesta SR Bratislava. Preto podľa zákona máme jednoznačne právo vedieť minimálne informácie o tarife na tejto pripravovanej linke. Tarifa udáva cenu prepravných služieb, teda cenu lístkov, ktoré budú príjmom dopravného podniku. Tarifa je preto jednou zo základných veličín vyplývajúcich na budúcu ziskovosť, alebo stratovosť prevádzky tejto linky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Taktiež minimálne obyvateľov mestských častí Jarovce, Rusovce a Čunovo, cez ktoré má táto linka premávať, oprávnene zaujíma či služby tejto linky budú môcť využívať aj oni. Keďže sa v uplynulom čase, medzi zverejnenými informáciami o tejto pripravovanej linke objavili aj také, ktoré hovorili o hrozbe nemožnosti vnútroštátnej prepravy na tejto linke. Dopravný podnik Bratislavy si to však nemyslí a informácie tají. Prečo asi?

Prečo dopravný podnik tají informácie?

Nuž asi preto, že zavedenie tejto linky je administratívne zatiaľ stále nedotiahnutué. Situácia v momente písania tohto člnku bola taká, že nikto nevedel, kedy bude spustená premávka na tejto linke. Magistrát hlavného mesta SR Bratislava zatiaľ nemal s Ministerstvom výstavby a regionálneho rozvoja SR podpísanú zmluvu o poskytnutí dotácie na zriadenie tejto linky. Verejné obstarávanie autobusov, ktoré majú premávať na tejto linke nebolo uzavreté a ani dopravný podnik zatiaľ nedisponoval potrebnou licenciou na prevádzku medzinárodnej autobusovej linky do Rajky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zaujímavá tarifa

Mnohé však naznačujú dokumenty, ktoré Dopravný podnik Bratislava a.s. priložil k žiadosti o vydanie licencie na prevádzku medzinárodnej autobusovej linky Bratislava - Rajka. Okrem iného hovoria o tom, že vnútroštátna doprava bude na tejto linke síce povolená, ale otázne je že či bude pre niekoho aj zaujímavá. Dopravný podnik plánuje na tejto linke zaviesť tarifu, kde základný lístok bude neprestupný a na jednu jazdu bude stáť 1,50 EUR. Nebude však záležať, že či sa touto linkou zveziete z centra Bratislavy až do Rajky, alebo len z centra mesta napríklad do Rusoviec. V jednom ako aj v druhom prípade zaplatíme rovnako 1,50 EUR.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pre koho bude táto linka určená?

V mediach sľubovaná nadväznosť spojov tejto pripravovanej autobusovej linky na vlaky premávajúc z a do Rajky tiež nevyzerá byť vo väčšine prípadov dodržaná. Maďarské železnice v decembri 2009 totiž menili grafikon. Pôvodne v rámci úsporných opatrení takmer zrušili úplne osobnú železničnú dopravu z a do Rajky. Tento zámer sa však podarilo zvrátiť a do resp. z Rajky premávajú denne len dva páry vlakov ráno a dva páry popoludní. Bratislavský dopravný podnik si asi zatiaľ túto zmenu nevšimol. Preto ranné vlakové spoje pripravovaný autobus z a ani do Bratislavy vôbec nebude nadväzovať. O nadväznosti na autobusy premávajúce z Rajky ďalej smerom na Mosonmagyarovár ani nemá zmysel baviť.

Z v súčasnosti dostupných informácii sa význam celého projektu scvrkol len na sprístupnenie pracovných trhov nachádzajúcich sa v Bratislave pre Slovákov, ktorí sa presťahovali do blízkej maďarskej Rajky. Podporu turistického ruchu pre nenadväzovanie spojov z a do Rajky nemožno očakávať. A vďaka pripravovanej tarife táto linka nebude prakticky zaujímavá ani pre obyvateľov Jaroviec, Rusoviec a Čunova. Ako je vidieť aj z tohto projektu cezhraničnej spolupráce hranice v hlavách ľudí sú stále. Projekt tejto autobusovej linky mohol naznačiť, že sa to mení. Zatiaľ to však tak nevyzerá.

Róbert Kalmár

Róbert Kalmár

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mne nie je jedno kto a ako v Bratislavskej VÚC minie ročne 122 miliónov z našich daní! A Vám??? Poďme to spolu zmeniť 9.11.2013. Po viac ako 10 ročnej skúsenosti ako poslanec v Miestnom zastupiteľstve MČ Bratislava Rusovce som sa rozhodol kandidovať za poslanca Bratislavskej VÚC. VÚC treba viac priblížiť k ľuďom a riešiť v nej naše reálne každodenné problémy. Práve ako poslanec miestneho zastupiteľstva mám s týmto skúsenosti. Petržalka, Jarovce, Rusovce, Čunova - Dovoľujem si Vás požiadať o Vašu podporu. Zoznam autorových rubrík:  Komunálne veciO piveSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu